Eldorado Söndags-60-tals(semester)superspecial med Kjell Alinge

Söndag 10 juli 1983 (helt komplett spellista)

Ingen ljudeffekt

Rupert Hine � Eldoradosignatur (vanlig)

Kjell Alinge: Svindlande söndag. Sommar. Semester. Sol. 60-tal. Två timmar från och med nu. Det är dags att sätta tänderna i transistorn. Smaken är en sensation. 60-tal. Känn hur det slår ut. Som en rykande regnbåge mellan båda öronen. (i bakgrunden: John Mayall And The Bluesbreakers � The Supernatural (1967))

The Beatles � Hello, Goodbye (1967)

The Byrds � So You Want To Be A Rock �N' Roll Star (1967, inspelad 28 november 1966 i Hollywood)

Simon & Garfunkel � The Boxer (1969)

Glen Campbell � Wichita Lineman (1968)

Bob Dylan � Just Like A Woman (1966)

The Supremes � My World Is Empty Without You (1965)

Tim Hardin � If I Were A Carpenter (1967)

The Lovin' Spoonful � Nashville Cats (1966)

The Who � I Can See For Miles (1967)

Bee Gees � Massachusetts (1967)

The Doors � People Are Strange (1967)

The Four Tops � Standing In The Shadows Of Love (1966)

Procol Harum � Homburg (1967)

Keith West � Excerpt From �A Teenage Opera� (1967)

Traffic � Hole In My Shoe (1967)

Kjell Alinge: Under tiden, hemma i Sverige, som vanligt, ur radioapparaten. Vi tar ett axplock:

(Snuttar ur följande sånger i ett medley:) Lill-Babs � April April (1961) Anita Lindblom � Ja, Det Var Då (1968) Lasse Lönndahl � Det Är Grabben Me' Chokla' I (1966) Robert �Robban� Broberg � Carola (1969) Lill-Babs � Leva Livet (1963) Thore Skogman � Dra' Ända In I Hälsingland! (1962) Lars Berghagen � Teddybjörnen Fredriksson (1969) Robert �Robban� Broberg � Ingela (1969) Lill-Babs � [Som En] Gummi-Boll [Kommer Jag Tillbaks Till Dig] (1961) och Anita Lindblom � Sånt Är Livet (1968)

Marvin Gaye & Kim Weston � It Takes Two (1966)

Frank Zappa � America Drinks & Goes Home (1967)

Avbrott för en sammanfattning av morgonens nyheter från TT

*

Ingen ljudeffekt

Rupert Hine � Eldoradosignatur (vanlig)

Kjell Alinge: Skvalpet ger sig inte. I en direktöversvämning ifrån 60-talet fortsätter vi kartlägga, ge svaren. Vad var det särskilda? Vad var det speciella? Vad var det unika? Vad var det för märkvärdigt med det här årtiondet? Ja, här lägger forskaren sin panna i ett mycket djupt veck, odzmmmm� Finns tre ton litteratur om det. Vi föser det raskt åt sidan. Konstaterar det enkla, att om man på 50-talet hade tänkt sig att: vi går 20 år tillbaka och spelar låtar från, säg, 30-talet då, så hade det inte fungerat. Det som jag direkt kan se som det särskilda med den här musiken, är att den fångar in massor; miljoner människor i en jättehåv. Alla kunde lyssna nu, luta sig tillbaka. Alla ni från åtta till åttioåtta. (i bakgrunden: John Mayall And The Bluesbreakers � The Supernatural (1967))

Joe South � Games People Play (1968)

Canned Heat � Goin' Up The Country (1968)

The Beatles � Strawberry Fields Forever (1967)

Bobby Goldsboro � Honey (1968)

Johnny Cash And June Carter � Jackson (1967)

Small Faces � Itchycoo Park (1967)

The Jimi Hendrix Experience � Burning Of The Midnight Lamp (1967)

Manfred Mann � Mighty Quinn (1968)

Cream � I Feel Free (1966)

John Mayall And The Bluesbreakers � The Supernatural ( a.k.a. The Super-Natural , instrumental varm elgitarr med Peter Green , à la Santana med hammondorgelkomp, från LP:n A Hard Road , 1967)

Lee Dorsey � Holy Cow (1966)

Dusty Springfield � Oh No! Not My Baby (1965)

Billy Joe Royal � Hush (1967)

The Temptations � Ball Of Confusion (That's What The World Is Today) (1970)

Vanlig hallåkvinna: Ball Of Confusion med The Temptations hette finalmusiken i Eldorado Söndags-60-tals(semester)superspecial, Kjell Alinge var vår Ciceron. Om ett par minuter är klockan fem minuter i tolv, och då har vi meddelanden att läsa, tre personliga telegram. Men fram till dess kan vi väl lyssna till lite mera 60-talsmusik, vi har plockat fram en skiva med Eric Burdon och The Animals.

Eric Burdon And The Animals � To Love Somebody (1968)

 

 

 

Tillbaka till Musiklistan

fil.mag. Sandra Petojevic, 13 oktober 2021 (rättad 28 november 2021)